Proč už vám pojišťovna havarijko automaticky nezlevní?

Od začátku listopadu pojišťovna Direct ukončila prodej tzv. Zlevňujícího havarijka. Nejde však o první takový pokus, který neměl dlouhého trvání.

Férový přístup stejně jako pojišťovna Direct totiž v minulosti prokázala již např. ČSOB pojišťovna, která v roce 2008 spustila pojištění auta na modifikovanou cenu a uplatnila následující automatický postup snižování ceny vozidla: pojišťovna snižovala každoročně pojistnou hodnotu automaticky podle předem dohodnutého scénáře, kdy pouze s ohledem na stárnutí vozidla pojišťovna snižuje pojistné až o 35 %. Pojišťovna sama v prvních šesti letech trvání pojištění automaticky snížila pojistnou částku a poslala klientům složenku na nižší pojistné plynoucí nejen z bonusu za bezeškodní průběh, ale i ze snížení ceny vozidla.

Dnes takové pojištění v nabídce této pojišťovny již řadu dlouhých let nenajdeme, přestože zdůvodnění bylo jednoduché. Už jenom tím, že vyjedete právě zakoupeným autem z autosalonu, klesne jeho cena. A od té doby klesá prakticky neustále. Podle odborníků je prvních pět let nejvíc ztrátových, protože cena klesá nejvýrazněji. Zároveň lidé do auta investovali nemalou částku, a proto si sjednávají havarijní pojištění. I když jim ale auto stárne, tak za pojistku platí většinou stejně nebo dokonce víc než na začátku.

Pojišťovna Direct tento koncept převzala v roce 2020, kdy oznámila variantu havarijního pojištění nazvané jako Zlevňující havarijko. Doba automatického zlevňování byla rovněž nastavena na šest let. Každý rok dojde ke zlevnění o 7 %. U nového auta tedy pojištění zlevní celkem pětkrát. Výše slevy tedy byla rovněž 35 %. Úspěch se slevou byl obrovský. Sama pojišťovna ve stejném roce oznámila, že tato varianta je sjednána na každé druhé smlouvě havarijního pojištění. A pokud by se počítalo jen pojištění, které si sjednali klienti sami přes web pojišťovny, tak je zájem ještě vyšší. Ze statistiky pojišťovny také vyplynulo, že si tuto variantu sjednávají nejčastěji lidé ve věku 40 až 50 let. V polovině případů jsou to klienti žijící na vesnici, zbytek tvoří lidé z Prahy a dalších měst.

Kritici tohoto konceptu však upozorňují, že většina škod (a tedy náklady na pojistná plnění) nemá nic společného s celkovou hodnotou auta, která je v čase klesající. Cena náhradních dílů a nákladů na opravu v čase neklesá. S tím je možné souhlasit. Nic to však nemění na tom, že jde o proklientský krok, který lze vnímat třeba jako formu obchodní či věrnostní slevy. Najdou se i pojišťovny, které snižují cenu alespoň u těch pojistných rizik, které prokazatelně souvisejí s celkovou cenou vozidla, typicky krádež celého vozidla. Šmahem tedy celý koncept zatracovat zřejmě nelze.

Pojišťovna Direct se však rozhodla pro kompletní ukončení této varianty se slevou na pojistném. Po uzavření poboček působí toto ukončení slevy v autopojištění jako další úsporný krok pojišťovny. Bylo by to logické vysvětlení, neboť škodní poměr pojišťovny v autopojištění se nevyvíjí zcela příznivě (náklady pojišťovny na pojistná plnění v autopojištění neklesly ani v roce 2020, kdy byla intenzita dopravy kvůli koronavirové pandemii značně snížena).

Pojišťovna však ekonomické důvody rázně odmítá a k této změně sděluje: „Zlevňující havarijko jsme ukončili proto, že se tento produkt nepotkával s potřebami našich klientů. Ukázalo se, že lidé, kteří mají zájem o havarijní pojištění v současné době řeší hlavně to, že ceny ojetých aut v poslední době neklesají, spíše rostou, proto tomuto produktu nerozuměli – naše hlavní výhoda u něj bylo to, že se stářím vozidla klesá pojistné s tím, jak klesá jeho cena. Nebylo to tedy z ekonomického důvodu, ale proto, že v současné situaci na trhu s auty byl tento produkt pro klienty neuchopitelný.“

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.