Totální škoda na vozidle: jen čtyři pojišťovny mají hodného právníka

Dnes mnohem častěji vznikají komplikace při řešení tzv. totální škody na vozidle (totálky). To je situace, kdy není technicky možné nebo ekonomicky rentabilní provádět opravu. Vzhledem k nárůstu cen náhradních dílů a práce automechaniků je dnes ekonomická totální škoda ještě mnohem častější.

Při řešení totálky je poškozené vozidlo vydraženo v internetové aukci a vy získáte od pojišťovny pouze rozdíl mezi cenou vozidla určenou pojišťovnou a hodnotou vydražených zbytků. Vrak vozidla si můžete samozřejmě ponechat a opravit nebo jej případně prodat sami. V obou případech je to administrativně a časově náročný proces.

Problém je, že pojišťovny někdy prosazují likvidaci formou totální škody, i když se o totální škodu nejedná. Dosáhnou toho podhodnocením tržní ceny vozidla. Za totální škodu běžně označují případy, kdy náklady na opravu nedosáhnou ani 90 % tržní ceny vozidla. Podle zákona ale platí, že můžete trvat na provedení opravy, i když účelně vynaložené náklady mírně přesáhnou tržní cenu vozidla. Podle aktuální judikatury ono „mírné“ překročení tržní ceny činí okolo 20 %.

Máte-li vozidlo v hodnotě 200 tisíc korun a náklady na opravu činí např. 240 tisíc korun, máte stále právo od pojišťovny požadovat zaplacení opravy. Pojišťovny bohužel o této možnosti standardně neinformují, protože takový postup je pro ně mnohem dražší. Pro vás, kteří se nechcete havarovaného vozidla zbavit a raději jej necháte opravit a budete dále používat, je to ale samozřejmě výrazně výhodnější.

Jakmile by se v očích pojišťovny mohlo jednat o totální škodu, je potřeba začít své nároky řešit obratem. Pokud pojišťovně likvidaci formou totální škody jednou odsouhlasíte, je zpětné řešení složité a často se nevyplatí kvůli nákladům na znalecké posudky či právní zastoupení. Je potřeba podotknout, že každý případ je individuální a nelze předem garantovat, že výše uvedený limit 20 % nad tržní cenu vozu bude uznán.

Výše uvedené platí pro povinné ručení. V havarijním pojištění funguje řešení totální škody často úplně jinak. Při výkladu definice totální škody se nelze odvolávat na zákon, judikaturu ani selský rozum, rozhodující jsou pojistné podmínky pro dané pojištění. Mezi pojišťovnami jsou rozdíly, přičemž nejčastěji za totální škodu považují situaci, kdy by náklady na opravu dosáhly 80 až 100 % tržní ceny vozidla. Čím vyšší procento v podmínkách, tím pro vás pochopitelně lépe.

Konkrétní praktické příklady, z kterých pochopíte důležitost tohoto parametru, naleznete v knize Život jako riziko 2.

Jste finančním poradcem, který má přehled a ví, které jsou ty čtyři vstřícné pojišťovny, které neuplatňují totální škodu již v situaci, kdy náklady na opravu vozidla dosáhnou pouhých 80 % jeho tržní ceny? Přihlašte se a pokračujte ve čtení tohoto článku.

TENTO ČLÁNEK JE DOSTUPNÝ POUZE PRO PŘIHLÁŠENÉ UŽIVATELE.

 

Komentáře
  1. Emil Sigilin napsal:

    Mám ekonomickou Totalni škodu.. s tím nesouhlasím.Cena auto cca..110.000.
    škoda? 120.000kc.
    mám možnost auto opravit za 60 000kc.
    Pojišťovna má zájem aby byla dražba.
    ….nemusí platit náhradní vozidlo.
    ….má v ruce stanovit ..X.. cenu vraku.
    ….a je to pro ni výhoda administrativní?
    OTASKA?
    ….proč po protokolu Likvidátora Pojišťovna
    ne nabídne levnější opravu.
    …. proč se nezepta u poskozeneho jestli on to může opravit za ?? penize , třeba v ,,garáží,,.
    …jsou tisíce N.D.na vrakovistich, a cena se nedá srovnat s novým dílem. ve stejné barvě.

    PROBLEM VIDIM PRI POJISTENI AUTA.
    USMIVANA SLECNA NA PŘEPÁŽCE POJIŠŤOVNY NEZNAMENA TO ,ŽE V PRIPADE NEHODY NEBUDETE MUSET PROJIT PEKLEM.

  2. František Dobrý napsal:

    Pokud takto pojišťovny opravdu jednají, tak je to dost velká podpásovka. Ještě by mě zajímalo, co se stane, když dojde k totálce a auto bude naceněné mnohonásobně méně, než-li je jeho cena (pokud je to třeba veterán, pominu-li sentimentální hodnotu) – nabídne mi pojišťovna možnost opravy nebo to půjde jen přes totálku?

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.