Nejen poplatky u investic, ale všeobecně poplatky snižují výnosy. Například zdanění u všech typů spořících účtů (15 %), roční poplatek u stavebního spoření (+- 350 Kč), poplatek za uzavření stavebního spoření (1 %), poplatek za obhospodařování majetku ve fondu Penzijních společností (1 %), úplata za zhodnocení majetku ve fondech Penzijních společností (15 %).
Domnívám se, že nejde o podstatu poplatku. Nikdo snad nechce pracovat zadarmo. Ale o to, co a za jaký poplatek získám.
Zůstanu u investic do podílových fondů.
Člověk, který se v investování orientuje, si najde svoji cestu nejen jak investovat, ale také jak eliminovat poplatky. Jiný člověk, který se také orientuje, ale nemá čas, si za službu zaplatí. A potom je tu další, který investování nerozumí, a předpokládám, že o tohoto člověka se ČNB obává. Jinak by nevydala své varování.
Jak jsem napsala, s investicemi jsou spojené poplatky. U investic to není tak jednoduché jako u spořícího účtu, kde se mi odečte daň z výnosu a je to. U investic jsou poplatky schované do kurzu podílového listu, ale jsou tu ještě poplatky z každé investice, tzv. náklady na vstup. A právě o tento poplatek jde.
Každý zprostředkovatel si může tento poplatek inkasovat průběžně, nebo si jej vzít dopředu – předplacený. Jeho maximální výše je uvedená ve Sdělení klíčových informací ke každému fondu.
A dostávám se k onomu varování.
Tak jako ve všech oblastech našeho života existují lidé, co musí ze všeho získat co nejvíc, tak existují i takoví zprostředkovatelé investic. Nejde jim o klienta, ale o vlastní zisk. V takovém případě varování ČNB chápu. Ale jinak?
Proč bych si neměla vzít poplatek za službu, nad kterou strávím spoustu času?
Ať už je to vysvětlení investování jako takového. Sestavení finančního plánu. Pravidelný servis. Obměna portfolia. Návštěvy klienta.
Mám možnost si vzít předplacený poplatek nebo průběžný z každé investice. Toto mohu kombinovat, nebo si vzít poplatek až s následující investicí.
Pro představu. Z 1000 Kč měsíčně je max. poplatek 50 korun (600 za rok). Za 20 let je to 12000 Kč. Předplacený poplatek je nižší (cca 10000 Kč).
Ano, snížím klientovi jeho výnos za 20 let o 10-12000 Kč. A položím si otázku. Kam by asi ukládal těch 1000 Kč. Ukládal by si vůbec? Jaké by měl zhodnocení? A pokračuji v otázkách. Je nyní v situaci, aby poplatek zaplatil? Nebo jej strhnout průběžně? A další otázky, které je potřeba s klientem probrat.
Marže u obchodníka nevadí?
Dokáže mi někdo říct, kolik zaplatím navíc u jednoho nákupu potravin v ceně 1000 korun? Kolik je marže, když tankuji pohonné hmoty?
Proč je takový problém s poplatky?
Vždycky to je a bude o lidech a přístupu.
Autor: finanční poradkyně Vlaďka Kudláčová, převzato ze Seznam Medium
Konečně rozumný komentář, se kterým naprosto souhlasím a také tak to zdůvodňuji svým klientům a klienti ti akceptují. Jasně že je neodírám nesmyslnými poplatky na max, ale pečlivě vysvětlím svůj přínos a výhody investování, které je dosud ani nenapadlo. A znáte ten příběh o tom montérovi co dvakrát ťuknul do motoru kladívkem a vyfakturoval si 10.000 EUR. Což majiteli přišlo hodně a chtěl to přepracovat. Tak vystavil jinou fakturu za ťuknutí kladívkem na 2 EUR a 9.998 EUR za zkušenosti, aby věděl kam ťuknout. Nevím jestli příběh je reálný, ale vysvětluji i moji práci