Index odpovědného úvěrování vychází dvakrát ročně
Index odpovědného úvěrování je každoroční hodnocení, které zkoumá transparentnost a férovost podmínek u různých typů půjček. Index vychází dvakrát ročně, jednou pro půjčky malé (20 000 Kč) se splatností do 30 dní a podruhé pro půjčky větší (50 000 Kč) se splatností na 12 měsíců.
Přelom jara a léta patří malým půjčkám na 20 tisíc korun. Tentokrát se Index soustředí na 36 poskytovatelů, včetně bank i nebankovních společností, ale též poskytovatelů tzv. odložené platby. Ta se pomalu stává fenoménem online nákupů, navíc bude brzy také zařazena mezi spotřebitelské úvěry (zatím funguje v jiném režimu a bez licence).
Odložená platba
Pokud jste o odložené platbě ještě neslyšeli: u nás ji poskytují společnosti Twisto a SkipPay, částečně i Air bank (ale na principu bankovní půjčky). Možná si ji pamatujete od Hello Bank, kde se jí říkalo „Platím pak“.
Celkové hodnocení půjčky – metodika
V celkovém hodnocení půjčky na 20 000 Kč, kterou splatíte do 30 dní, se podle tiskové zprávy Člověka v tísni odrážejí následující kritéria:
- „Náklady – náklady na měsíční půjčku, její prodloužení o tři měsíce a položky účtované při neschopnosti splácet
- Transparentnost – dostupnost a srozumitelnost informací o půjčce
- Vstřícnost – jak se společnost chová k lidem, kteří se dostali do potíží se splácením
- Zkoumání úvěruschopnosti – jak důkladně společnost posuzuje schopnost půjčku splatit“
A jak to letos vyšlo?
Vypočtený Index odpovědného úvěrování malých půjček má pro rok 2024 méně společností v nejlepší kategorii se čtyřmi hvězdami, což je zpráva budící obavu. Místo toho, aby se pokračovalo v kultivaci trhu s úvěry, chování poskytovatelů se zhoršuje. V roce 2023 získalo čtyři hvězdy hned deset společností, letos už jen 8.
Zde je výsledné pořadí společností, které se umístily nejlépe, tedy se čtyřmi hvězdičkami:
- Air bank
- Česká spořitelna
- Home Credit
- Raiffeisenbank
- ČSOB
- Moneta
- ESSOX
- COFIDIS
Jak vidíte, mezi nejlepšími osmi poskytovateli jsou tři nebankovní společnosti. Nutno dodat, že právě tyhle nebankovky se v čele žebříčku drží dlouhodobě. Možná jste mezi nejlepšími hledali i Kamali, která pravidelně sbírala zlaté medaile. Jenže tentokrát dostala jen tři hvězdičky – prý proto, že by vůči svým klientům mohla postupovat mnohem vstřícněji.
Ve druhé skupině (stále ještě přijatelných půjček) se třemi hvězdičkami jsou tentokrát:
- UniCredit Bank
- Twisto
- Skip Pay
- Kamali
- Komerční banka
- Fio banka
- mBank
S dalšími se nezahazujte
S malými půjčkami, které se umístily v žebříčku ještě níže, od 16. místa dál (získaly dvě, jednu nebo žádnou hvězdu), doporučuje Člověk s v tísni si příliš nezačínat (snad až na výjimku první půjčky zdarma, kterou někteří ze zde neúspěšných poskytovatelů nabízejí).
Před společnostmi, které nezískaly ani jednu hvězdu, pak Člověk v tísni přímo varuje. Jsou to tito poskytovatelé úvěru: Tetička, Švýcarská půjčka, Půjčka Plus, Rerum Finance, SOS Credit, Movinero, Olfin.cz a Půjčka 7.
A co ta propadnutá banka?
Která banka že se propadla až skoro na dno a v čem? Jde o Fio banku. A propadla v dostupnosti informací pro klienty, kteří mají problémy se splácením.
Letos se na informování klientů v Člověku v tísni při sestavování Indexu bedlivě zaměřili. Co zjistili?
„Nejlépe hodnocené společnosti mají snadno přístupné informace přímo na webu. Kromě obecných informací o nutnosti řešit problémy včas vybízejí i ke kontaktování instituce či popisují možnosti řešení, například kdy a jak je možné splátku odložit. Takto kvalitní informace lze dohledat přinejmenším u poloviny hodnocených produktů. Ve čtyřech případech naopak informace chybí úplně, pokud pomineme uvedení telefonního čísla. To platí o webu Fio banky, Ofin.cz a Půjčky7.“
Všechny ostatní poskytovatelé plní své informační povinnosti lépe, včetně těch nebankovek, které jsou až na chvostu celkového pořadí. Uvidíme, jak rychle Fio banka tohle (dost zásadní) pochybení napraví. Třeba se jí pak podaří poskočit po žebříčku výš.
Obchodní podmínky na vyšších desítkách stran? Vítejte v Komerční bance, Raiffeisenbank a mBank
Fio banka v tom ale se špatným přístupem k informování klientů není tak úplně sama. „S nejdelší smluvní dokumentací v rozsahu vyšších desítek stran se spotřebitel setká u kreditních karet Komerční banky, Raiffeisenbank a mBank,“ dočtete se v tiskovce. A jak všichni víme, přehršel podmínek a informací je někdy horší než jejich stručné podání (i když bude nepřístupné webu a schované až v dokumentaci).
Zdroj a podrobné grafické znázornění výsledků: tisková zpráva organizace Člověk v tísni.
Autor: Lenka Rutteová