Pojišťovna Direct, která je mezi finančními poradci dobře známá svým proklientským přístupem, vydává své vlastní dluhopisy. Půjčit peníze jí může kdokoliv, neboť minimální výše půjčky je jen deset tisíc korun.
Pojišťovna Direct, respektive její sesterská firma, historicky poprvé vydala dluhopisy s objemem emise až 650 milionů korun. Direct chce tyto peníze použít na další rozvoj pojišťovny, konkrétně na vybudování uživatelsky přívětivé pojišťovny pro mobilní telefony, zlepšení klientského zážitku a rozšíření dodatečných non-insurance služeb. Spekuluje se, že část peněz slouží k vyplacení slovenského investora, který od roku 2018 do loňského léta držel v pojišťovně poloviční podíl. Velký náklad pro skupinu Direct byl také nákup autoservisů. Podrobnosti o financování rovněž nebyly zveřejněny. Je zřejmé, že pojišťovna potřebuje nějakým způsobem financovat své rostoucí náklady.
Dluhopisy jsou vydávány na období 4 let a minimální investice činí jen deset tisíc korun. Roční hrubé zhodnocení činí 6,85 % ročně. Výnos bude držitelům dluhopisů vyplácen pololetně. Dluhopisy budou obchodovatelné na burze, za jejich aktuální hodnotu je tedy bude možné odprodat i dříve. Samotný nákup probíhá přes investiční portál opPortunity, který spadá pod platformu Portu od Wood & Company. Pozitivní je, že dluhopisy jsou plně zajištěné akciemi pojišťovny. Pokud by se tedy pojišťovna dostala do problémů a nemohla dluhopisy splácet, mohli by majitelé dluhopisů převzít vedení v Direct pojišťovně a rozhodovat o její případné záchraně. Pokud by se však pojišťovna kvůli rostoucím nákladům a neočekávané situaci na trhu dostala do problémů, tak lze však spíše očekávat odkup jinou pojišťovnou. Riziko nesplacení dluhopisů tu tedy je, nicméně je zcela minimální.
Dlužníky pojišťovny bude jistě zajímat, jak se pojišťovně Direct daří. Roční předepsané pojistné pojišťovny činilo za loňský rok více než 2,5 miliardy korun. Direct tedy již není start-upová pojišťovna, ale pojišťovna střední velikosti. Obecně se má za to, že pojišťovna s předpisem nad jednu miliardu již má být výrazně zisková a financovat svůj další rozvoj z vlastního zisku. Na webu pojišťovny najdeme neauditovaná data za rok 2021. Neauditovaný zisk za loňský rok činí 98 mil. Kč, což je pouze 3,8 % předpisu. Předchozí rok byl zisk podobný (90 mil. Kč), nedošlo k výraznému růstu ziskovosti.
V roce 2019 byl výsledek 7,6 mil Kč a v roce 2018 byla pojišťovna ve ztrátě (- 41,4 mil. Kč). Dodejme, že hlavním businessem pojišťovny je autopojištění. Nabízí se tak otázka, zda pozitivní výsledek dvou posledních let není spojen s pandemií. Počet škod způsobených motorovými vozidly výrazně klesl a všem pojišťovnám z pojištění aut vzrostly zisky. To odpovídá i výsledkům pojišťovny Direct. Je tedy otázkou, jaký hospodářský výsledek lze očekávat v roce 2022, pokud by se provoz aut vrátil na úroveň před pandemií. Spoléhat na vysoké zisky tedy pojišťovna pravděpodobně nemůže.
Tak či onak, pojišťovna Direct má auru úspěšné pojišťovny. Nikoliv všechno, na co pojišťovna šáhla, se jí však zcela podařilo. Jmenujme například projekt Direct Echo, který zjevně očekávání nenaplnil. Direct byl také první pojišťovnou, která veřejně garantovala stejnou cenu pojištění přes všechny distribuční kanály. Poradci si ale již před dvěma lety všimli, že jeden ze zprostředkovatelů má nižší cenu povinného ručení i havarijního pojištění. Dle informací zástupce Directu byla cena havarijního pojištění již u zprostředkovatele změněna, přetrvávající cenu povinného ručení vysvětluje Direct odlišnou konstrukcí produktu, kdy privilegovaný zprostředkovatel dodává vlastní asistenční služby. Tyto informace bohužel narušily důvěru v garanci stejné ceny u Directu. Rovněž podmínky cestovního pojištění a odpovědnostního pojištění na špičku nestačí. Na druhou stranu lze pojišťovnu pochválit za flexibilitu nastavení jejich produktů či za majetkové pojištění s minimem limitů. Snaha pojišťovny o inovace je více než zřejmá a celkový dojem z této pojišťovny je bezesporu kladný.
Co říci závěrem? Dluhopis pojišťovny je hodnocen na mnoha investičních webech, kde hrubé zhodnocení 6,85 % ročně je hodnoceno jako „atraktivní“ či „velmi zajímavé“. Je však nutné připomenout v jakém prostředí se nacházíme. Inflaci máme dnes dvoucifernou, na dva až čtyři roky činí bezriziková úroková míra na pojištěných termínovaných vkladech 4 % ročně.
Pokud patříte mezi pesimisty a domníváte se, že inflace a úrokové sazby půjdou ještě nahoru, půjde vzhůru i bezriziková úroková míra, která má vliv na hodnocení atraktivity tohoto dluhopisu. Jinými slovy, pesimista by rozhodně uvedené zhodnocení za atraktivní neoznačil. Inzerované zhodnocení u dluhopisu pojišťovny Direct je totiž na čtyři roky fixní, což znamená, že při rostoucí inflaci a rostoucích úrokových sazbách již neporoste. To je vhodné mít na paměti, a i při titulcích o „atraktivním zhodnocení“ přistupovat k investicím do tohoto dluhopisu s přiměřeným rozumem. Naopak optimisté, kteří vidí světlé zítřky a již neočekávají výraznější navýšení úrokových sazeb, se mohou při investici do tohoto dluhopisu více odvázat.