Rok 2023 lze nazvat rokem cashbacků v pojištění. Jen za poslední měsíc se objevily dvě nové nabídky na vrácení peněz a celkem tak mají čeští klienti k dispozici čtyři způsoby jak si ještě více snížit výslednou cenu pojištění. Které to jsou?
1. Cashback za neprojeté kilometry
Cashback aktuálně nabízí tři pojišťovny (Allianz, Pillow, Uniqa s telematickou jednotkou) a týká se pouze pojištění vozidel. Vratka peněz je založena na jednoduchém principu: „vozidlo, které není na silnici, nemůže způsobit škodu a zaslouží si tak levnější povinné ručení a havarijní pojištění“. Pokud auto najede za rok méně kilometrů, než kolik bylo odhadováno na počátku pojištění, vrátí pojišťovna část peněz za neprojeté kilometry. A naopak většinou platí, že pokud vozidlo najede více, klient doplatí kilometry navíc.
2. Cashback za bezpečnou jízdu
Cashback aktuálně nabízí jedna pojišťovna (Kooperativa) a týká se pojištění vozidel. V tomto případě je vratka založena na principu: „Kdo jezdí bezpečně, má menší pravděpodobnost způsobit škodu a zaslouží si tak levnější poviné ručení a havarijní pojištění“. Aby pojišťovna zjistila bezpečnost jízdy, musí mít klient nainstalovanou aplikaci, která automaticky na pozadí sleduje pohyby telefonu a měří tak rychlost, zrychlení, brždění, průjezd zatáčkami, ale i používání samotného telefonu za jízdy. Data se odesílají do pojišťovny, která vyhodnocuje bezpečnost jízdy. Pokud byla jízda bezpečná, nebyl za jízdy používán telefon či nebyla překračována rychlost, vrátí pojišťovna část peněz.
Kvalita řidiče se již dnes měří u všech pojišťoven pomocí systému bonus-malus na základě uplynulé doby pojištění a škodní historie. I proto je maximální možný cashback nízký u řidičů s historií a naopak je nejvyšší u mladých řidičů a řidiček bez vyježděné historie.
3. Cashback jako podíl na zisku
Cashback aktuálně nabízí jedna pojišťovna (Pillow) a týká se pojištění vozidel, majetku a úrazu a nemoci. Vratka peněz (světově zpopularizovaná americkou pojišťovnou Lemonade) je založena na principu: „Pokud je v daném roce málo škod, o zisk se má pojišťovna rozdělit se svými klienty a ne jej pouze vyplatit akcionářům“. Americké zákony neumožňovaly vrátit peníze přímo klientům a tak cashback od Lemonade putuje k charitativním organizacím a nadacím dle volby samotných klientů. V Česku i v Evropě je možné cashback vyplácet přímo klientům.
4. Cashback jako odměna za nové pojištění
Cashback aktuálně nabízí jeden pojišťovací zprostředkovatel (Orbi) a týká se pojištění vozidel a majetku. Konkurence a snižování nákladů díky digitalizaci vedou v někerých zemích k tomu, že se finanční zprostředkovatelé se svými klienty dělí o odměnu, kterou dostávají od pojišťoven za prodej pojištění. V Česku se podobný cashback ve výši 10 % objevil až v tomto roce a zprostředkovatel ho vyplatí na účet klienta po jednom měsíci trvání pojistné smlouvy, kterou pro klienta zprostředkoval.
Zdroj: Vidlákovy peníze