Nedávno pojistný trh zaznamenal dvě zajímavé novinky. Konec „pojišťovny pro myslivce“ a přesun známé pojišťovny do on-linu. Podívejme se na obě zprávy trochu podrobněji.
Pojišťovna Halali hledá kupce
Sbor zástupců Českomoravské myslivecké jednoty (ČMMJ) schválil v červnu ukončení činnost Halali, všeobecné pojišťovny. Pojištění členské základny myslivců bude muset být v následujících letech řešeno jiným způsobem. Povinné pojištění odpovědnosti myslivců totiž bude i nadále součástí členství v myslivecké jednotě a pojištění bude hrazeno v rámci členského příspěvku.
Důvody ukončení činnosti pojišťovny Halali jsou ekonomické. V uplynulém roce zajišťovala tato pojišťovna pojištění pro výkon práva myslivosti téměř 55 tisícům členů a asi 4 500 nečlenům. Porovnáme-li počet pojištěných s obdobím, ve kterém byla pojišťovna založena, se dostáváme téměř na polovinu. Výběr pojistného od členů i nečlenů dnes rozhodně nestačí pokrýt náklady na provoz pojišťovny.
V roce 2021 tvořila výše přijatého pojistného vyplývajícího ze zákona ze skupinové pojistky pro členy ČMMJ asi 14,8 mil. Kč. Dalších asi 23,7 mil. Kč na příjmové stránce pochází z jiných pojišťovacích aktivit, které pojišťovna sjednala, zejména z rozšířené nabídky pojistných produktů pro mysliveckou komunitu i mimo ni. Bohužel o tyto doplňkové produkty jako je pojištění nemovitosti velký zájem nebyl.
Pojišťovna tak byla nucena rozšiřovat pojistný kmen o nové skupiny klientů mimo členskou základnu. Rozšiřování pojistného kmene ale přináší zvýšená rizika vyplývající z nově uzavíraných pojistných smluv.
Sbor zástupců ČMMJ proto schválil ukončení činnosti pojišťovny a pověřil Mysliveckou radu ČMMJ k předložení návrhu dalšího naložení s touto pojišťovnou. V současnosti je předčasné spekulovat, jakou cestou se MR ČMMJ ke splnění usnesení vydá. Každopádně transparentním způsobem zajistí výběr případných potenciálních zájemců o koupi pojišťovny. Jakékoli rozhodnutí související s pojišťovnou musí současně schválit Česká národní banka, která má trvalý dohled nad hospodařením finančních institucí. Předpokládá se, že v následujících letech bude podepsána hromadná pojistná smlouva na základě výběrového řízení s pojišťovnami, které tento produkt poskytují, popř. budou poskytovat. Uvidíme, kdo tento budoucí tendr vyhraje.
Direct neuspěl s kamennými pobočkami
Další zprávou je přesun pojišťovny Direct, která se specializuje na neživotní pojištění, do on-linu. Všech 7 poboček této pojišťovny do konce července 2022 skončí. V praxi to znamená, že Direct pojišťovna zruší své pobočky v Brně, Českých Budějovicích, Liberci, Ostravě, Pardubicích, Plzni a Praze. Znovu tak půjde čistě o online pojišťovnu, která své produkty a služby prodává napřímo, nebo přes zprostředkovatele, ale již bez vlastních poboček. Důvod je prostý, prodej přes kamenné pobočky nenaplnil očekávání.
Obdobně ani jiným pojišťovnám se příliš nedaří se svými interními sítěmi. Alespoň to vyplývá z nedávno zveřejněných aktuálních statistik na našem webu: