Nedávno proběhla diskuse o trendech ve wealthreportingu a wealthcontrollingu pro familyoffices. Stále více finančních poradců se snaží ubírat i tímto směrem, není proto od věci se podívat, co se děje v tomto segmentu.
V diskusi se objevilo několik zajímavých postřehů:
– Automatizace a digitalizace v současné době přinášejí revoluci do role wealthcontrollingu. Rutinní provozní úkoly stále více přebírá software. Controlleři se tak mohou více soustředit na analýzu, interpretaci a poskytování strategického poradenství.
– Nároky na technické znalosti zaměstnanců rodinných kanceláří se výrazně zvyšují. V současné době pozorujeme posun od tradičních správců majetku k technicky kvalifikovaným specialistům, kteří musí rozumět a ovládat jak IT procesy, tak daňové aspekty.
– Navzdory rostoucí standardizaci zůstává individualizace a flexibilita klíčová. Software nepředstavuje rigidní rámec pro předem definované procesy, ale musí být přizpůsobivý, aby vyhovoval specifickým potřebám rodinných kanceláří.
– Struktura nákladů v sektoru se mění z hlediska jejich složení, ale ne nutně v absolutních číslech. Automatizace sice vede ke zvýšení efektivity, ale náklady na vysoce kvalifikované zaměstnance a specializovaná softwarová řešení rostou.
Co je třeba udělat, abyste se zařadili mezi vítěze?
Sebastian Deck je přesvědčen, že z toho budou těžit ty rodinné kanceláře a poskytovatelé služeb, kteří včas investují do moderních technologií a školení zaměstnanců. Budou těžit z nadprůměrného zvýšení efektivity a mohou svým klientům nabídnout rozhodující přidanou hodnotu: nikoliv díky nižším nákladům, ale díky přesnějším analýzám a lepším poznatkům pro rozhodování.
Výzvy čekají zejména menší rodinné kanceláře, pro které může být obtížné držet krok s technologickými změnami. To by mohlo vést k větší konsolidaci nebo k většímu využívání externích poskytovatelů služeb.
Klíčovou roli v této transformaci budou hrát poskytovatelé softwaru. To však předpokládá, že budou dostatečně inovativní a flexibilní, aby mohli neustále nabízet nová řešení pro neustále se měnící regulační požadavky a individuální potřeby zákazníků. Výzva zde však spočívá v nalezení správné rovnováhy mezi standardizací řešení a zároveň udržením konkurenceschopnosti. I poskytovatelé softwaru by se proto měli v konkurenčním prostředí jasně vymezit, místo aby strategicky zabředli do trojúhelníku protichůdných priorit: inovace, výkon a náklady. Stručně řečeno: Stejně jako jejich zákazníci by ani poskytovatelé softwaru pro správu majetku neměli dělat tu chybu, že chtějí být vším najednou: nejlepší v technologii, nejinovativnější a zároveň nejlevnější na svém trhu.
Úspěch celého sektoru rodinných kanceláří bude nakonec záviset na tom, jak dobře se podaří skloubit nejmodernější technologie s lidskou odborností. Pouze ti, kteří optimálně zkombinují oba aspekty, budou schopni uspokojit rostoucí požadavky bohatých klientů.
Postřehy pocházejí z diskuse u kulatého stolu, kterou uspořádal časopis Private Banking. Celou diskusi s dalšími zajímavými postřehy naleznete zde.