Téměř každý poradce tvrdí, že je nezávislý. Tuto nezávislost je možné hodnotit podle řady parametrů. Mezi ty základní patří bezesporu šíře produktového portfolia. Klienti nepochybně od poradce očekávají, že jim nejen pomůže s analýzou potřeb a odpovídajícím nastavením pojistné ochrany, ale také vybere optimální řešení z široké nabídky pojišťoven na trhu.
Šíře produktového portfolia
Ve slově optimální se samozřejmě skrývá určitý poměr kvality produktu a jeho ceny. Klienti ve většině případů netuší, že poradce nemá k dispozici kompletní produktové portfolio, ale vybírá pouze z nabídky pojišťoven, jež mají se samostatným pojišťovacím zprostředkovatelem, kterého poradce zastupuje, uzavřenu distribuční smlouvu. Žádný zákon nenařizuje poradci, aby v rámci předsmluvního jednání informoval zájemce i o pojišťovnách, jejichž nabídku není schopen pro klienta zajistit.
Z pohledu pojišťoven
Z tabulky je vidět, že 5 pojišťoven „dosáhlo maxima“ a alespoň teoreticky spolupracují se všemi 20 zprostředkovateli. Většina zbývajících pojišťoven se pohybuje mezi 10 a 19. Mimo tento interval stojí specializované pojišťovny (ERV pro cestovní pojištění, Halali pro pojištění myslivců).
Vlastní kategorii tvoří „privátní“ pojišťovny. Majitelem Servisní pojišťovny je Ladislav Samohýl a pouze INSIA uzavřela s pojišťovnou obchodní smlouvu. Majiteli Simplea pojišťovny jsou osoby spojené se společností Partners Financial Services. To je důvodem, proč jiní zprostředkovatelé životní pojištění Simplea nenabízí.
Druhý pohled je mnohem důležitější, ať již pro poradce nebo klienty. Ukazuje, kolik má daný zprostředkovatel v nabídce pojišťoven .
V praxi je samozřejmě důležité, zda produkty z portfolia zprostředkovatele jsou poradci reálně nabízené. Pokud produkt není například implementován ve srovnávači, poradci jej nebudou ve skutečnosti ve výsledné nabídce zvažovat.
Nejpokročilejší v implementaci do srovnávačů je produkt povinného ručení. Proto si lze o šíři skutečně užívaného portfolia udělat lepší představu dle druhé tabulky. Můžeme totiž předpokládat, že obchodní smlouva mezi distributorem a pojišťovnou znamená i implementaci ve srovnávači. Jaký je potom závěr?
Naprostá většina zprostředkovatelů nabízí všechny nebo téměř všechny (9+) produkty pojištění vozidel. Pouze poradci dvou zprostředkovatelů mají významněji omezené portfolio produktů (8 nebo 6). Nejužší nabídku má pro své poradce, a tedy i klienty, společnost OVB, která zároveň patří mezi 3 největší dle počtu vázaných poradců.
Závěr
Registry ČNB ukázaly, že velikost zprostředkovatele neznamená automaticky široké portfolio nabízených produktů. Například u povinného ručení, kde je optimální nabídka pro velkou část klientů určena primárně cenou, znamená úzké produktové portfolio konkurenční nevýhodu pro vázané poradce dané společnosti.
Lze očekávat, že finanční poradci budou požadovat po své společnosti, aby jim zajistila co nejširší portfolio produktů společně s profesionálním srovnávačem ceny i kvality produktů. Jinak nebudou schopni pro klienta najít to nejlepší řešení na trhu.