Kdy jedině se vám příspěvek na penzijku zvýší?
Abyste mohli od července čerpat vyšší státní příspěvek, budete si muset měsíc co měsíc ukládat vyšší částku než doposud. Jestliže zůstanete u stejné částky, příspěvek může být od července nižší, anebo taky žádný.
Původní minimum 300 Kč se totiž zrušilo. Stát bude od července vyplácet příspěvky až od pravidelné platby ve výši 500 Kč. Proto když zůstanete u třísetkorunové (nebo u čtyřsetkorunové) úložky, státní příspěvek už se vás týkat nebude. Nedostanete nic.
V tabulce se můžete podívat, o kolik přijdete na novém státním příspěvku, když si teď sice platíte 500 Kč a víc, ale pravidelnou platbu na penzijní spoření si od července nezvýšíte. Pro účely porovnání údajů v tabulce připomeňme, že současným horním limitem pro přiznání příspěvku je 1 000 Kč.
Tabulka: porovnání státních příspěvku do června 2024 (kolonka Státní příspěvek dnes) a od července 2024 (kolonka Státní příspěvek nově)
Zdroj: Ministerstvo financí
Penzijní spoření má svou administrativu: pouhé navýšení platby nestačí!
Možná už jste si naplánovali, že zvýšíte trvalou platbu na odpovídající částku tak, abyste o vyšší státní příspěvek nepřišli. Plán je to sice chvályhodný, ale nedostatečný. Penzijní spoření má totiž svou administrativu.
Pravidla penzijních společností říkají, že vyšší platba, ale bez změny smlouvy, znamená pouhé předplacení na další měsíce. Co to znamená pro vás?
I když budete na své penzijko od července posílat (například) 500 Kč namísto dosavadních 300 Kč, penzijní fond bude stále evidovat platbu 300 Kč a k ní 200 Kč předplatného (rezervy) do dalších měsíců. Pro účely přiznání nároku na státní příspěvek uplatní fond jen třísetkorunovou úložku. A vám proto nárok na státní příspěvek nevznikne, přestože jste si v dobré víře platili dost.
Co s tím? Změnu platby co nejdříve oznamte penzijní společnosti: online, osobně nebo po telefonu
Navýšení platby na penzijní spoření musí doprovázet ještě i oznámení této změny penzijnímu fondu, resp. společnosti. Na webovém portálu své společnosti najdete místo, kde se dá přihlásit do klientského profilu, možná máte i mobilní aplikaci. A tam celou změnu provedete: vyplněním jednoduchého online formuláře.
Jestliže je takový postup nad vaše síly, nevadí. Stačí kontaktovat telefonní zákaznickou linku a nechat si s postupem poradit. Když se po telefonu ověříte (číslo smlouvy, osobní údaje), může pro vás změnu provést i pracovník na klientské lince.
Případně lze navštívit pobočku penzijní společnosti osobně, a tak vše vyřídit na přepážce. Platit bude i oznámení formou zaslání doporučeného dopisu na centrálu penzijní společnosti. Máte-li svého finančního poradce (zprostředkovatele penzijního spoření), jistě už vás o potřebných změnách informoval a pomohl je provést.
Autor: Lenka Rutteová