Akademie pojištění spouští novou rubriku ŘeŠídlo. Proč? Protože se na mě stále častěji obracejí finanční poradci s řešením jejich problémů, myšlenek a dotazů. Některé odpovědi budou veřejné, jiné však již jen pro členy Akademie pojištění.
Otázka člena Akademiepojisteni.cz:
Řeším otázku, zda se skutečně vyplatí platit si povinné ručení. Slyšel jsem dobře, že za nepojištěné řidiče hradí škodu Česká kancelář pojistitelů a vymáhat po viníkovi lze jen 300 000 Kč?
Odpověď Akademiepojisteni.cz:
Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 150 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Nesjednání povinného ručení je porušením zákona a za to hrozí pokuta až 40 tisíc korun.
To však není jediná platba, která hrozí v souvislosti s nepojištěným vozidlem. Od roku 2018 byly obnoveny příspěvky do garančního fondu, které se vymáhají po neplatičích povinného ručení. Tyto platby jsou vyšší než pojistné, za které lze auto pojistit u pojišťoven. Někteří řidiči tak tuto platbu mylně vnímají jako náhradu pojistného a očekávají, že za ně vzniklé škody zaplatí garanční fond.
Je pravda, že Česká kancelář pojistitelů za nepojištěného viníka zaplatí pojištěnému celou škodu. Následně ho však uhání o zaplacení třetiny způsobené škody, maximálně však vámi zmiňovaných 300 000 Kč. Pouze pokud měl na nehodu vliv alkohol, úmysl, špatný technický stav (všechny důvody jsou uvedeny v § 10 zákona o pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla), pak muže být vymáhána plná výše újmy, tj. 100 %. Stejně tak může být vymáhána částka nad zákonný limit ve výši 35 milionů korun.
Nepojištěný řidič je tak vystaven riziku trojí platby (pokuta, platba garančnímu fondu a doplacení škody). Stávající limit 300 000 Kč je Českou kanceláří pojistitelů zdůvodněn takto:
„Tento limit omezuje negativní sociální dopady škod. Opravdu by se mohlo stát, že viník té nehody například vůbec nevěděl, že není pojištěný, a musel potom uhradit milionové částky za škodu, kterou způsobil svým nepojištěným vozidlem.“
Je to do jisté míry logické, protože při příliš tvrdé sankci se řidič ocitne v exekuci, bude se pohybovat v tzv. šedé zóně a v konečném důsledku náklady nese opět celá společnost.
S příchodem nového zákona o povinném ručení, který ještě není schválen, se však tato situace možná změní. Alespoň tak usuzuji z § 71 navrhovaného zákona, ze kterého plyne, že Česká kancelář pojistitelů bude mít nově právo na náhradu za plnění z garančního fondu bez jakéhokoliv limitu (limit 300 000 Kč jsem v nově navrhovaném zákoně nenašel).
Bylo by však potrestání likvidačním způsobem správně? O tom lze vést diskuse. Více pravicově smýšlející člověk by limit zrušil, naopak levicově myslící by limit ponechal. Každopádně do dnešního dne i samotná Česká kancelář pojistitelů považuje limit 300 000 Kč za správný, neboť zabraňuje negativním sociálním dopadům, které zvyšují náklady celé společnosti. Samozřejmě i na výši tohoto limitu mohou být názory různé. Bude tedy zajímavé sledovat, jaká argumentace bude při případné změně přijata samotnou kanceláří.
Závěr
Záměrně neplatit povinné ručení se v žádném případě nevyplatí. Tečka.
A pokud by skutečně došlo ke zrušení popisovaného limitu, bude ještě více potřebné řidiče upozorňovat, aby si ohlídali, že jejich pojistná smlouva je v platnosti. Někdy k zániku pojištění dochází i při změně bydliště, kdy někteří řidiči ještě dostávají dopisy o navýšení pojistného poštou. Pokud nezmění trvalý příkaz, pojištění zanikne. Rovněž je třeba vysvětlovat neukázněným řidičům, že platba do garančního fondu jim v tomto ohledu žádnou garanci nedává. Jen jedna jízda vozem, u kterého z nějakého důvodu zaniklo povinné ručení, se v budoucnu může jednoduše změnit v exekuci a tíživý život v šedé ekonomice. Pozor na to!
Zajímavý název článku.. já měl za to, že pokud se na to příjde, že ten dotyčný neplatil pojištění, tak ho bude muset hradit zpětně, tak, jak tomu je třeba u zdravotního pojištění… Každopádně nechápu, proč to někdo vůbec riskuje. Sjednat si ho je dost levné, přes (xxx) třeba.