Pojištění vozidel se řadí mezi produkty s menší možností mobility klientů. I když klient platí za pojištění měsíčně, většina společností mu umožní odchod ke své konkurenci pouze jednou ročně. A klient nesmí zapomenout podat výpověď nejméně 6 týdnů předem.
V případě prodeje vozidla, jeho krádeže, vyřazení z registru je samozřejmě možné ukončit pojištění k dané události. Toto právo mají klienti dané zákonem. Nejčastějším důvodem ukončení pojištění je ale snaha přejít k jiné pojišťovně z důvodu lepší nabídky. A právě proto je důležité chování pojišťoven v těchto případech.
Začněme pozitivně. Již dvě pojišťovny se rozhodly být co nejvíce proklientské, každá zvolila trochu odlišný přístup. Není náhodou, že se jedná o pojišťovny, které prohlašují, že mění svět pojištění k lepšímu a snaží se dělat pojistné produkty tak, aby se klientům líbily a byly férové.
Další dvě pojišťovny – ČPP a Kooperativa – umožňují ukončit pojištění ke každé platbě pojistného, ale trvají na lhůtě 6 týdnů před datem splatnosti pojistného. Zeptali jsme se těchto pojišťoven, zda uvažují o zkrácení 6týdenní lhůty, odpověď byla NE.
Plánujete zkrácení lhůty ze 6 týdnů na méně? | |
ČPP | NE (zkrácení 6týdenní lhůty není možné, toto je lhůta z OZ) |
Kooperativa | NE (jedná se lhůtu, kterou přikazuje zákon) |
Pojišťovny shodně uvedly, že ani nemohou, že lhůta je daná zákonem. Zeptali jsme se se tedy právníků, proč je u jedné pojišťovny možné lhůtu zkrátit. Odpověď je následující:
Od § 2807 občanského zákoníku, který hovoří o 6 týdnech, se nelze odchýlit, právníci hovoří o tzv. kogentním ustanovením. Nic ale nebrání upravit si další možnosti ukončení smlouvy vedle tohoto paragrafu. Pokud bude mít spotřebitel garantováno, že mu pojistitel nevypoví smlouvu v kratší době než říká zákon, pak je jen na pojišťovně, jak upraví reciproční právo pojištěného, samozřejmě v jeho prospěch. Nemůže tedy požadovat ještě delší dobu, ale naopak může dohodnout dobu kratší.
Tento názor je v souladu se „zdravým rozumem“: pojišťovna se může ke klientům chovat lépe, než po ni požaduje zákon.
Osm pojišťoven neumožňuje ukončení ke každé platbě, ale pouze jednou ročně a zároveň s lhůtou 6 týdnů. Zeptali jsme se jich na dvě otázky:
Odpovědi jsou uvedeny v tabulce a dají se jednoduše shrnout jako NE.
Allianz | NE (v tuto chvíli o takové změně neuvažujeme)
NE |
ČSOB poj. | NE (neplánujeme)
NE (neplánujeme) |
Generali Česká | NE (tuto možnost aktuálně nezvažujeme)
NE (kratší dobu výpovědi aktuálně nezvažujeme) |
Hasičská | NE (neplánujeme)
NE (neplánujeme) |
PVZP | NE (neplánujeme)
NE (neplánujeme) |
Slavia | NE (v tuto chvíli neplánujeme)
NE (v tuto chvíli neplánujeme) |
Uniqa (AXA) | NE (pro rok 2021 žádnou změnu v tomto duchu zatím neplánujeme)
NE (pro rok 2021 o změně/snížení lhůty pro zaslání zatím neuvažujeme) |
O spotřebitelské mobilitě, jakou známe například z bankovnictví, si zatím můžeme nechat zdát. Zatímco Standard mobility České bankovní asociace umožňuje spotřebitelům u nové banky zažádat o převod všech trvalých příkazů a inkas ze starého běžného účtu do nového a zrušení starého účtu, v povinném ručení nic takového není možné.
Přitom by stačila podobná dohoda pojišťoven. U nové pojišťovny by se kromě sjednání nového povinného ručení zažádalo o zrušení toho starého a pojišťovny by si vše společně předaly. Klient by nemusel jednat s dvěma institucemi a měl by jistotu, že smlouvy na sebe perfektně navazují. Dočkáme se alespoň drobného pokroku spočívajícím ve výpovědi ke každé splatnosti pojistného?