12 zajímavých myšlenek z konference Pojišťovnictví 2021

Loňský a letošní rok jsou velmi náročné pro celé lidské společenství, pojistný trh nevyjímaje. Oborové specialisty tak zajímalo, jak se koronavirová krize promítne do pojistného byznysu, zdali se urychlí digitální transformace pojišťoven nebo jak se bude investovat do InsurTechu po koronavirové krizi. Dokážou si tradiční pojišťovny udržet svoji pozici na trhu při dravé expanzi nových subjektů? Stanou se nové nástroje přidanou hodnotou pro klienty? Tato aktuální témata byla prodiskutována na online konferenci společnosti conforum.

Po zahájení online konference ze strany organizátorské společnosti a přivítání moderátorem, kterým byl ředitel společnosti INSIA Ivan Špirakus, se úvodní přednášky ujal ekonom České spořitelny a člen Výboru pro rozpočtové prognózy Michal Skořepa. Ten se zaměřil na obecné informace týkající se hospodářského vývoje v ČR a SR po koronavirové krizi a dopadů aktuálního ekonomického dění na pojistný trh.

Následovala panelová diskuse věnovaná tématu – Covid 19 jako urychlovač digitální transformace pojišťoven. Ředitel Centra likvidací pojištění osob z pojišťovny Kooperativa Ondřej Poul, člen představenstva Pillow pojišťovny Martin Podávka a analytik společnosti Broker Trust Dušan Šídlo probrali vliv krize na chod pojišťoven, nakousli téma inovace v produktových portfoliích, zamysleli se nad výhodami a úskalími sjednávání pojištění na dálku a probrali také snižování provozních nákladů a zvyšování provozní účinnosti v kontextu celkových změn na tuzemském pojistném trhu.

Po přestávce vystoupili specialista ministerstva financí Vladimír Přikryl a Irena Kubátová, jež se věnovali revizi motorové směrnice a očekávaným dopadům do české právní úpravy. Následovalo vystoupení Márie Lehotské, manažerky pro legislativu ze Slovenské asociace pojišťoven, která se detailně rozpovídala a současných tématech, která hýbou slovenským pojistným trhem. Zajímavá byla také přednáška vedoucího Compliance pro ČR a SR pojišťovny MetLife Alexandera Kulta, který se zaměřil na v nedávné minulosti politicky velmi ožehavý námět – Zdanění technických rezerv pojišťoven. Promluvil o retroaktivním účinku daňového opatření a jeho dopadu na zdraví pojišťoven. Zmínil také problematiku nerovnováhy ve vlivu tohoto nesystémového opatření na pojišťovny se zahraničními pobočkami a tuzemské pobočky zahraničních pojišťoven.

Po obědové pauze přišel znovu na řadu spoluzakladatel a člen představenstva Pillow pojišťovny Martin Podávka, který se zamyslel nad celkovým vývojem životního pojištění v posledních letech, charakterizoval otázku pojištění úrazu a nemoci jako neživotní pojištění a v závěru se soustředil na analýzu potřeb jako klíčového nástroje poradce a na možnosti srovnávačů optikou životního pojištění. Ředitel Centra likvidací pojištění osob z pojišťovny Kooperativa Ondřej Poul si poté kladl otázku, zdali je stárnoucí populace low-end segment, nebo příležitost? Podíval se v tomto kontextu na současné produkty pojistného trhu a představil některé úspěšné case-study ze zahraničí, které by se mohly realizovat na tuzemské scéně.

Následně přišla na řadu oblast, která trh v současnosti velmi zajímá. Chief Data Officer z pojišťovny UNIQA Petr Kunzmann totiž odprezentoval novinky v digitalizaci pojišťovnictví. Ve zkratce popsal situaci, v níž se aktuálně nacházejí české pojišťovny. Podělil se se svými zkušenostmi, jak úroveň tohoto fenoménu vzrostla pod vlivem nepříznivé koronavirové situace, jak český trh hledá motivaci v zahraničí a v neposlední řade popsal, jak digitalizaci vnímají klienti pojišťoven. V souvisejícím tématu pak v rámci své přednášky pokračoval i CEO Mutumutu Jindřich Lenz. Jeho prezentace, která se věnovala vývoji InsurTechu v době koronaviru a jež nastínila možnosti investic do InsurTechu v koronavirové krizi, celou konferenci uzavřela.

Akademie pojištění oslovila 4 účastníky konference a požádala o shrnutí 3 hlavních myšlenek:

Martin Podávka

  1. Pojištění osob je díky přístupu přes neživotní pojištění mnohem jednodušší z pohledů procesů. Díky tomu dojde k dalšímu rozvoji, bude například normální uzavřít on-line.
  2. Nastává doba srovnávačů, viz formy, které jsem prezentoval. Do konce roku zde budou nejméně 3 řešení pro poradce.
  3. Analýza potřeb již nyní nebude něco „na papíru“, bude součástí sjednání/srovnání a bude tak na ni mnohem více vidět. Bude docházet ke zlepšování a do budoucnu k určité standardizaci, protož principy jsou obecně platné.

Ondřej Poul

  1. Lidé často mají pouze pocit, že se připravují na stáří, ale mluví jen o financích. Nikoliv o potřebné sociální péči ve stáří. Tu „penzijko“ nevyřeší.
  2. Uspěje ten, kdo asistenční služby pro seniory uchopí jako nový, atraktivní segment. A nikoliv jako další připojištění.
  3. V zahraničí existuje řada zajímavých platforem a peer-to-peer řešení v oblasti péče o seniory. Očekávám, že tato oblast se bude více rozvíjet i v ČR.

Jindřich Lenz

  1. Pandemie ukázala význam digitálních řešení a možností, které online svět v souvislosti s finančními a pojistnými produkty nabízí.
  2. I přes pandemii se inovacím v pojišťovnictví daří. Rok 2020 byl rekordní co do počtu investic do insurtechových startupů (377), tak i v celkovém objemu investic (7,1 mld USD).
  3. V oblasti světové insurtech scény doporučuji ke sledování především následující projekty: Player´s health, Alan, Hippo a Lemonade.

Dušan Šídlo

  1. Digitalizace může přinášet „nefér“ výhodu. Digitální produkt nutně neznamená kvalitní produkt a rychle vyplacené plnění automaticky neznamená nejvyšší možné plnění.
  2. Pojišťovny se musí zamyslet, jakou distribuční strategii zvolí. Zda dokážou chytře fungovat ve světě srovnávačů nebo zda se více zaměří na jiné formy prodeje.
  3. Kromě „hloupých“ srovnávačů budou vznikat i „chytré“ srovnávače, které budou lépe hodnotit i kvalitu pojistných produktů. Životní pojištění půjde sjednat i v mobilním telefonu, ať již například v internetovém bankovnictví nebo v rámci finančně-poradenské aplikace.

Zdroj: oPojištění.cz, Akademiepojištění.cz

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.