AXA definitivně končí, statisíce klientů je volných

AXA životní pojišťovna a AXA pojišťovna zanikly ke konci srpna. Klienti mají měsíc na rozmyšlenou, zda zůstanou ve stejném produktu pod křídly UNIQA pojišťovny nebo si vyberou lepší produkt u jiné pojišťovny.

Nejdříve trochu vzpomínek. Švýcarský Winterthur přišel do Česka už v devadesátých letech se značnými ambicemi. Na začátku roku 2001 koupil největší tuzemskou firmu v oboru, a to Vojenský otevřený penzijní fondu. Možná si ještě vzpomínáte na reklamu s přátelským bernardýnem. Winterthur měl být vzor švýcarského spoření a pojištění v Česku, kvalitní pojistné produkty s maximálním a férovým plněním. V roce 1995 začínal Winterthur s životním pojištěním (kapitálové, rizikové a úrazové), základním pojištěním majetku (domov, nemovitosti) a cestovním pojištěním. Winterthur pojišťovna se také krátce přejmenovala na Credit Suisse Life & Pensions, po reputačních problémech společnosti Credit Suisse se v roce 2004 změnil název zpět na Winterthur. Nebyla to však změna poslední.

Winterthur nedokázal ustát konkurenci. Nejprve pojišťovna přestala prodávat životní pojištění, poté i majetkové a čekalo se na kupce. V roce 2006 svůj klientský kmen životního pojištění předala skupině Axa. Té se však při působení na českém trhu rovněž nevyhnuly reputační problémy. Jmenujme například drahé investiční životní pojištění (včetně jednorázových pojistek, které byly nabízeny jako výhodné spoření). V souvislosti s investičním životním pojištěním měla pojišťovna problémy i s finančním arbitrem a produkty Axa byly prodávány i některými podvodnými distribučními kanály. Rovněž interní síť Axa Représentants se v negativním duchu dostala několikrát do médií v souvislosti s pochybnými postupy při prodeji pojištění, což nakonec vedlo k jejímu zániku. Axa také skupovala kontroverzní zprostředkovatelské sítě. Nejznámějším případem byla koupě EF (dříve Eurofinancial), která měla prodej založený na náboru mladých lidí, často ještě středoškoláků, kteří si sami kupovali životní pojištění a spolu s tím se stávali obchodními zástupci společnosti. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zaujal i případ tzv. manažerských pojistek Axa pojišťovny, které byly sjednány vysoce postaveným manažerům Českých drah. Náklady na pojistné totiž nejsou vidět ve mzdových nákladech. Generálním ředitelem Českých drah se také na nějaký čas stal dřívější generální ředitel Axy.

Axa měla v nabídce i úrazové pojištění, které svojí kvalitou bohužel neoplývalo. Pojišťovna se proto jeho prodej snažila podpořit dárkem pro klienty – značkovou taškou Nike. Pojišťovna by však měla na prvním místě přinášet nejkvalitnější produkty s minimem výluk. V analytických srovnáních se však produkty Axy na špičku nedostávaly. Z pozitivních kroků lze snad jmenovat jen vylepšení poplatkové struktury životního pojištění pro distribuční síť Partners či přívětivou cenovou politiku u neživotního pojištění pár let před prodejem pojišťovny. Značka Axa tedy za sebou v ČR zanechává značně smíšené pocity (i když Axa Assistance v ČR zůstává). Dodejme jen, že Axu trable provázely nejen v ČR. V roce 2019 byl zveřejněn otevřený dopis určený společnosti AXA Hongkong. V něm si několik stovek klientů stěžovalo na totální ztrátu u kapitálového životního pojištění AXA pod názvem „Evolution“, ale to je již jiná story…

Důležité je vědět, že veškerá práva a povinnosti vyplývající z pojistné smlouvy s Axou nejsou v souvislosti se sloučením nikterak dotčena a v plném rozsahu je přebírá pojišťovna Uniqa. Zákon však myslí na klienty, kteří mají v této souvislosti právo pojistnou smlouvu vypovědět, a to do 1 měsíce od doručení oznámení pojišťovny o sloučení pojišťovny. Výpověď musí být v uvedené lhůtě doručena pojišťovně. Výpovědní doba běží 8 dnů po doručení výpovědi. K výpovědi mohou klienti využít Formulář pro ukončení pojistné smlouvy, který najdete na adrese www.uniqa.cz/axa-soucast-uniqa/, a zaslat jej vyplněný a podepsaný na výše uvedenou kontaktní adresu nebo adresu sídla pojišťovny. Nic tedy nebrání tomu, aby si klienti Axa pojišťovny ověřili (za pomoci svého finančního poradce), zda zrovna právě teď není čas na změnu produktu.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.