Pátý přehled Sporoindexu přináší tři novinky

Sporoindex se vrací po prázdninách s několika novinkami. Nově dělá velkou radost všem členům Klubu myšlenek Akademie peněz, přidává další dva produkty a rozděluje všechny DIPy do dvou kategorií dle rozsahu služeb.

Pro členy Klubu myšlenek Akademie peněz

Sporoindex se stal nejpřehlednějším ukazatelem efektivity jednotlivých dlouhodobých investičních produktů. Díky propracovanému matematickému modelu umí zohlednit do jediné hodnoty různé druhy poplatků a tím ukázat výsledný efekt nákladové struktury a férově porovnat jednotlivé produkty.

Jiné přehledy pracují s méně přesnými modely nebo pouze porovnávají poplatky uvedené v sazebníku. Jak vtipně poznamenal jeden z uživatelů ukazatele: „Sporoindex je účinná zbraň na nevýhodné investice a zbraně do rukou dětem nepatří“. Nově tak bude přehled hodnoty Sporoindexu pro jednotlivé produkty umístěn jen v uzavřené skupině Klubu myšlenek Akademie peněz, kde je možná vzájemná neanonymní diskuse o tomto ukazateli a souvisejících investičních myšlenkách.

Dva nové produkty

Tým Sporoindexu plní slovo a během prázdnin provedl výpočty pro další dva slíbené poskytovatele DIPů. Prvním je Colosseum a druhým Amundi. A přestože oba DIPy jsou určeny pro distribuci skrze investiční zprostředkovatele, hodnotou ukazatele jsou od sebe opravdu daleko. Důvody jsou ale profesionálům jasné při prvním pohledu do sazebníků poplatků a do fondových factsheetů.

Colosseum sazebník poplatků u produktu Ivy je přehledný a obsahuje jen několik položek. Jejich výše patří k vyšším na trhu. Vstupní poplatek je 5 % (zprostředkovatel může snížit až na nulu), dodatečný poplatek za správu je 1,3 % u balancované a 1,6 % u dynamické strategie a povinný poplatek za hedging 0,3 %. Roční náklady tedy navíc k nákladovosti samotných podkladových aktiv jsou až 1,9 %. Klient se kromě těchto poplatků musí připravit i na výkonnostní poplatek. Ten je účtován ve výši 10 % ze zhodnocení do 5 %. Tedy dlouhodobě vzhledem k očekávaným výnosům jde o další poplatek 0,5 %.

Samotná podkladová aktiva jsou tvořena mixem ETF a fondů. Jejich vážená nákladovost je 0,82 %. Pokud tedy sečteme 1,9+0,5+0,82, dostaneme (zjednodušeně) průběžné náklady snižující zisk ve výši 3,22 %. K tomu přidejme předplacený vstupní poplatek ve výši 5 % z cílové částky a výsledkem je nové minimum hodnoty Sporoindexu.

Naopak společnost Amundi ve svém produktu nabízí i indexové fondy a od 1.7. konečně přidala i Amundi Index MSCI World. Nákladovost tohoto fondu je 0,29 % a žádný dodatečný správcovský poplatek v programu Amundi Invest není účtován. Výše vstupního poplatku se liší dle fiktivní cílové částky, pro typizovanou hodnotu ukazatele je 3,5 %. Tedy i v tomto parametru je nižší než u Colosseum Ivy a výsledkem je jedna z nejvyšších hodnot Sporoindexu. Pokud by ale investor zvolil dražší aktivně spravované fondy (např. Amundi Funds Global Equity s TER 1,91 %), je výsledná efektivita výrazně horší. Díky pasivním indexovým fondům Amundi obsazuje pozici TOP 10.

Rozdělení DIPů do dvou skupin

Jedním z nejčastějších požadavků byla prosba více zdůraznit rozdílnost služeb u DIPů nabízených skrze automatizované platformy a u DIPů nabízených investičními zprostředkovateli. U druhé skupiny produktů klient zpravidla získává osobní služby zprostředkovatele a tedy personalizované řešení. Vycházíme vstříc tomuto požadavku a rozdělujeme základní přehled Sporoindexu do dvou skupin.

1. Platformy samoobslužné (automatizované)

Jedná se o DIPy, u kterých se předpokládá, že investor sám provede onboarding pomocí on-line formulářů, často s využitím identifikace ve formě Bank iD. Nákladová struktura tak nepočítá s výplatou odměny investičnímu zprostředkovateli. Uživatel si musí investiční strategie a horizonty nastavit sám s využitím procesu, který připravila platforma. Platformy lze alternativně využít i pro honorářovou formu investičního poradenství, kdy poradce je placen klientem napřímo.

2. Platformy pro investiční zprostředkování

Sem patří produkty, u kterých se primárně předpokládá zapojení a práce investičního zprostředkovatele na tvorbě finančního plánu, navržení investičních strategií, pomoc se sjednáním daného produktu a osobní servis zprostředkovatele v průběhu trvání investičního smlouvy. Poskytovatel produktu vyplácí zprostředkovateli odměnu odvozenou od výše účtovaných poplatků klientovi (zejména vstupní poplatek, správcovský poplatek).

Dost řečí a běžte se podívat do Klubu myšlenek Akademie peněz na nejvýhodnější DIPy dostupné na českém trhu včetně nováčků od společností Colosseum a Amundi. Budeme rádi za náměty a případné připomínky pro další verzi přehledu.

Autor: Martin Podávka

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.